Do czego służy autoresponder

Autoresponder to program do prowadzenia działań e-mail marketingowych.
Kiedyś to pojęcie było używane w węższym zakresie – jako narzędzie do wielokrotnych odpowiedzi do użytkownika, który do nas napisał, albo zapisał się na listę subskrypcyjną. Dzisiaj, ze względu na coraz bardziej rozbudowane funkcje autoresponderów i rozwój samego e-mail marketingu, autorespondery takie jak GetResponse, Freshmail, Aweber i inne mają dużo szersze możliwości – służą do prowadzenia całości działań e-mail marketingowych.
Funkcje autoresponderów
Czysty autoresponder
Czyli narzędzie w swojej pierwotnej funkcji – jako program do automatycznego wysyłania kolejki e-maili do adresatów.
Mimo że e-mail jest jedną z pierwszych usług internetowych, jednocześnie jedną z najbardziej prostych i elementarnych, pozostaje on jednocześnie jednym z najczęściej używanych e-produktów. Jest to też jedna z najbardziej skutecznych form e-mail marketingu – tanich i efektywnych. To wszystko sprawia, że e-mail nie przemija, przeciwnie – rozwija się bardzo szybko, a najlepszym tego dowodem są właśnie autorespondery – obecnie bardzo rozbudowane kombajny e-mail marketingu.
Wracając do podstawowej funkcji autoresponderowej – autorespondery umożliwiają przygotowanie, zaplanowanie, oraz zarządzanie kolejką wysyłek do grup użytkowników. Sam proces wysyłek e-maili bez rozbudowanego narzędzia byłby również możliwy (nie ma w tym jakiejś wielkiej filozofii), ale byłby on znacznie bardziej czaso- i pracochłonny. Niezmiernie ważną cechą autoresponderów jest ich automatyzm – raz przygotowana, w oparciu o własne doświadczenia i dobre praktyki, kampania e-mailowa może dziać się “sama”.
Zarządzanie listą mailingową
Autorespondery zapewniają obecnie łatwe dodawanie, budowanie, grupowanie, zarządzanie i analizowanie bazy kontaktów. W większości przypadków programy te umożliwiają łatwy import bazy kontaktów z innych programów i różnych formatów. Dzięki temu wszystkiemu, znowu dzięki użyciu autorespondera, proces pracy z kontaktami może być w zupełności automatyczny, a przede wszystkim nie wymaga angażowania tak wiele pracy ani czasu.
Przygotowywanie kampanii
Współczesne autorespondery umożliwiają szybkie, intuicyjne, często z użyciem metody “przeciągnij i upuść” stworzenie kampanii e-mailowej. Użytkownicy programów GetResponse, Freshmail, Aweber itp. mogą skorzystać z bardzo bogatej listy gotowych szablonów i template’ów.
Dzięki temu stworzenie kampanii, które kiedyś wymagało zaangażowania grafika i webmastera, którzy robili wszystko od zera, dzisiaj zabiera 30-60 minut nawet niewprawionemu w tematach e-mail marketingu laikowi.
Testy A/B i cała ta analityka
Autorespondery są narzędziami reklamy internetowej. Tym samym umożliwiają łatwe badanie efektów kampanii. Można badać nie tylko rezultaty po kampanii, ale także np. przetestować, który z dwóch przekazów lepiej przekłada się na sprzedaż – tzw. testy A/B. Autorespondery umożliwiają bowiem wyspecyfikowanie najlepszej, ale małej próbki z całej bazy kontaktów, puszczenie testowej wysyłki i zbadanie wyników.
Autorespondery to dzisiaj bardzo skomplikowane (w funkcjach, bo jeśli chodzi o formę najlepsze rozwiązania są bardzo intuicyjne) kompleksowe narzędzia do prowadzenia kampanii e-mailingowych. Producenci najpopularniejszych rozwiązań (Aweber, Getresponse) to firmy, które zajmują miejsca w drugiej setce wszystkich światowych serwisów internetowych (wg Alexa).
Prowadzenie działań e-mail marketingowych bez sprawdzonego, fachowego narzędzia jest praktycznie niemożliwie. Nawet jeżeli założymy, że ktoś będzie w stanie sam przygotować szablon wiadomości, a następnie ręcznie koordynować ich wysyłkę, to na pewno nie będzie to tak profesjonalne działanie (ryzyko błędów) jak z użyciem dobrego narzędzia. Nie mniej ważna jest także kwestie opłacalności – skuteczny e-mail marketer szybko dojdzie do wniosku, że wydatek kilkudziesięciu złotych miesięcznie na pewno trudno będzie przebić własnym czasem i potknięciami przez osobę działającą na własną rękę.
Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy. Twój może być pierwszy!